Zniżka na pierwszy zakup! %
61 415 27 51 info@boboking.pl zaloguj się koszyk (0)

Podstawka samochodowa - od kiedy można używać?

Podstawka samochodowa - od kiedy można używać?

Podstawka samochodowa dla dziecka to popularny zamiennik fotelika samochodowego, niestety nie jest równie bezpieczny, w związku z czym z jego produkcji wycofało się wiele marek. Testy zderzeniowe udowodniły, że – mimo homologacji – nie zapewniają wystarczającego bezpieczeństwa młodym pasażerom w czasie podróży, a tym bardziej w razie ewentualnej kolizji. Wynika to z ubogiego wyposażenia, a także braku możliwości prawidłowego poprowadzenia pasów bezpieczeństwa. Dobry fotelik dziecięcy posiada wszystkie te elementy i właśnie dlatego zaleca się pozostanie przy nim jak najdłużej.

Podstawka samochodowa – od kiedy?

Przewożenie dzieci na podstawce zgodnie z polskim prawem jest dozwolone, jednak przepisy nie wskazują konkretnego wieku, wagi ani wzrostu, od kiedy dziecko może jeździć na podstawce. Również w normach homologacji ECE R44/03 czy ECE R44/04 nie ma o tym mowy. Powszechnie znane wytyczne wynikają z faktu, że większość producentów podstawek w zaleceniach podaje wagę powyżej 15 kg lub wzrost ponad 135 cm.

Podstawka samochodowa a homologacja

Podstawka samochodowa a homologacja

Podobnie jak foteliki, również podstawki samochodowe muszą spełniać pewne minimalne wymagania, by zyskać homologację. Jednak są one znacznie niższe niż w przypadku fotelików dla dzieci z tej samej grupy wagowej. Istotne w ich przypadku jest bowiem jedynie boczne podparcie w obszarze miednicy. Nie ma natomiast żadnych wymagań w kwestii ochrony głowy czy górnej części ciała.

Mimo to podstawki samochodowe wciąż cieszą się zainteresowaniem i są wybierane przez rodziców bez względu na ich mankamenty czy brak jakichkolwiek systemów bezpieczeństwa. Wynika to z faktu, że są znacznie tańsze od fotelików samochodowych.

Podstawki samochodowe – mankamenty

  • Nie chroni głowy – podstawka samochodowa w żaden sposób nie chroni głowy ani w przypadku kolizji bocznej, ani zderzenia czołowego czy uderzenia w tył pojazdu, gdyż nie posiada zagłówka ani oparcia, które umożliwiłoby montaż produktu za pomocą Top Tether. Ponadto brak zagłówka wpływa na obniżenie komfortu jazdy. Kiedy dziecko przysypia, wówczas jego głowa bezwładnie opada w przód lub na boki.
  • Brak ochrony bocznej – podstawki samochodowe są pozbawione oparcia na plecy czy bocznych skrzydeł, przez co dziecko podczas snu często się z nich wyślizguje. W przypadku zderzenia bocznego nie zapewniają żadnego bezpieczeństwa, a dziecko może doznać poważnych obrażeń. Foteliki samochodowe zapobiegają temu, gdyż zostały skonstruowane w taki sposób, by pochłaniały część siły powstałej w wyniku uderzenia nim dotrze ona do dziecka.
  • Niemożność prawidłowego poprowadzenia pasów – podstawka samochodowa dla dziecka nie jest wyposażona w prowadnicę pasa biodrowego, która odpowiada za utrzymanie pasa płasko na udach. Co więcej, należy pamiętać, że musi być on ciasno naciągnięty i nie może znajdować się pod żadnym pozorem na brzuchu. W innej sytuacji może dojść do zmiażdżenia narządów wewnętrznych. Pas barkowy w przypadku podstawki często podchodzi natomiast pod szyję dziecka, co grozi uduszeniem. W foteliku 15-36 Isofix prowadnica pasa jest zsynchronizowana z zagłówkiem, dzięki czemu pas barkowy przechodzi przez środek ramienia i mostek.
  • Brak systemu ISOFIX – większość podstawek samochodowych nie posiada systemu ISOFIX w przeciwieństwie do fotelików samochodowych czy baz pod foteliki. Należy jednak wiedzieć, że jego obecność w wielu przypadkach zaważyło na życiu młodego pasażera, a to ze względu na fakt, że zdecydowanie ułatwia montaż i jednocześnie minimalizuje ryzyko nieprawidłowej instalacji. Ponadto siedzisko bez trudu może wysunąć się spod pośladków dziecka.
  • Materiały niskiej jakości – te najtańsze podstawki samochodowe wykonywane są ze zwykłego styropianu, a zatem są zupełnie nietrwałe.

Podstawka samochodowa dla dziecka – czy warto kupić?

Podstawka samochodowa dla dziecka – czy warto kupić?

Koszt fotelika samochodowego jest oczywiście wyższy, jednak trzeba wziąć pod uwagę, że zapewnia on jednocześnie znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa. Co więcej wystarczy kupić tani model fotelika, by zagwarantować dziecku większą ochronę niż w przypadku jazdy na podstawce samochodowej.

Zalecamy zatem kupowanie fotelika Isofix dopasowanego do dziecka na każdym etapie rozwoju. Najlepiej sprawdzą się te o małym zakresie wagowym.

Co w przypadku przekroczenia przez dziecko wagi 36 kg?

Zanim zrezygnuje się z fotelika samochodowego o maksymalnej wadze 36 kg, warto przede wszystkim sprawdzić, czy model rzeczywiście jest dla młodego pasażera za ciasny. Być może za niewygodę odpowiada zbyt duża kurta zimowa. Jeśli jednak okaże się za mały, wciąż nie trzeba przesadzać dziecka na podstawkę. Istnieją bowiem modele z większym zakresem wagowym niż 36 kg, w których śmiało można wozić dziecko o wzroście nieprzekraczającym 150 cm.

Podstawka samochodowa dla dziecka – jaką wybrać?

Jeśli mimo powyższych informacji, zakup podstawki samochodowej wciąż wydaje się kuszący, warto decydować się na najlepsze modele dostępne na rynku.

Podczas wyboru podstawki samochodowej dla dziecka należy zwrócić uwagę na materiał, z którego została wykonana, by nie łamała się w rękach. Dobrze, żeby posiadała miękkie wypełnienie chroniące biodra. Warto też sprawdzić, czy konkretny model podstawki zapewnia prawidłowe prowadzenie pasów. Chodzi tutaj zarówno o pas biodrowy, jak i barkowy. Najlepszy wybór będzie stanowiła podstawka samochodowa z systemem ISOFIX, którą przytwierdza się bezpośrednio do konstrukcji samochodu.

Wobec powyższego chyba nie ma wątpliwości, że wybór fotelika obrotowego to znacznie bardziej odpowiedzialny wybór, niż decyzja o zakupie podstawki samochodowej. Mimo to, jeśli ktoś już zamierza zdecydować się na nią, należy pamiętać, że musi być doskonale wykonana jedynie z materiałów najwyższej jakości. Dobrze też, by pochodziła z pewnego źródła i od sprawdzonego producenta. Kupowanie z drugiej ręki może okazać się nieopłacalne, a nawet niebezpieczne, gdyby w czasie kolizji okazało się, że produkt był już wcześniej uszkodzony.

wróć do góry
Strona korzysta z plików Cookies

Ta strona korzysta z plików Cookies. Zasady ich wykorzystania są opisane w naszym regulaminie. W każdej chwili możesz wyłączyć Cookies w swojej przeglądarce.

OK, zamknij